گروه تبلیغی سفیران تربیت

پیام های کوتاه

آخرین مطالب

پربیننده ترین مطالب

سلام بر دانش آموز عزیز

 

لطفاً سوالات اعتقادی  خود را در این لینک قرار دهید تا کارشناسان ما در اسرع وقت به آن پاسخ دهند.

با تشکر گروه تبلیغی سفیران تربیت

نظرات (۱)

سلام
چگونه باید خدا را بشناسیم؟
پاسخ:
راه های شناخت خدا چیست؟
پاسخ این پرسش، ظاهراً در کتابهاى درسى شما وجود دارد؛ ولى به طور خلاصه، راه هاى پیش روى بشر براى خداشناسى، سه قسم است:

الف. راه دل یا فطرت؛ 
یعنى هر انسانى به مقتضاى خلقت و ساختمان اصلى روح خود، خدا را مى شناسد؛ بدون این که نیازمند به اکتساب و تحصیل علوم مقدماتى داشته باشد. ناگفته نماند که منظور از فطرت، فطرت عقل نیست بلکه مقصود فطرت دل است. عرفا از آنجا که به نیروى عشق فطرى ایمان و عقیده دارند، در تقویت این نیرو مى کوشند. ما اگر بخواهیم بدانیم آیا چنین احساسى در آدمى هست یا خیر؟ دو راه در پیش داریم:
1) خودمان شخصاً و عملاً دست به آزمایش در وجود خود و دیگران بزنیم.
2) ببینیم دانشمندانى که سالیان دراز در زمینه روان آدمیان از جنبه مسائل معنوى مطالعه و تحقیق کرده اند، چه نظرهایى داده اند.

ب. راه حس و علم، یا راه طبیعت. 
این راه به نوبه خود به سه راه دیگر منشعب مى شود:
1) راه تشکیلات و نظاماتى که در ساختمان جهان به کار رفته است.
2) راه هدایت و راهنمایى مرموزى که موجودات را در مسیر خویش مى اندازد.
3) راه حدوث و پیدایش عالم.
ج. راه عقل یا راه استدلال و فلسفه. این راه گرچه سخت و پر پیچ و خم است و طى آن و فهماندن و فهمیدنش نیاز به مقدمات زیادى دارد، ولى بهترین و محکم ترین طریق خداشناسى و معرفت به حضرت ربوبى است.
ناگفته نماند که هر یک از سه راه فوق از وجهى بر راه هاى دیگر رجحان دارد: راه دل و فطرت، از نظر شخصى کامل ترین راه ها است؛ یعنى، براى هر فرد بهتر و لذت بخش تر و مؤثرتر این است که از راه دل به معرفت خداوند راه یابد؛ ولى نمى توان آن را به صورت یک علم قابل تعلیم و تعلّم براى عموم درآورد. راه مطالعه حسى و علمى خلقت از نظر سادگى و روشنى و عمومیت، بهترین راه ها است اما این راه تنها ما را به وجود قوّه شاعر، علیم و حکیم و مدبّرى که طبیعت را مى گرداند و اداره مى کند، معتقد مى کند اما آیا آن قوّه خدا است و مصنوع صانع دیگرى نیست؟ علوم حسى بشر، از نفى و اثبات آن عاجز است. راه عقل، تنها راهى است که خداشناسى را به صورت یک علم مثبت، منسجم و منطقى درمى آورد. اصول فلسفه و روش رئالیزم، مقدمه استاد مطهرى، ج 5، صص 51 - 70.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
استخدام - استخدام